FNV Lokaal Deventer zal de komende vier jaren zich inzetten voor handhaving, verbetering en invoering van een aantal uitgangspunten voor een sociaal gemeentelijk beleid. Op de vanouds bestaande lotsverbondenheid in Deventer moet worden voortgebouwd.
Hoe: door een ambitieus sociaal en/of minimabeleid, dat Deventer nog beter op de sociale kaart zet, zelfs naar we hopen, gunstig afsteekt bij gelijksoortige gemeenten.
Het landelijk FNV rapport Lokale Monitor Werk, Inkomen en Zorg (LMWIZ) laat zien, dat er nog een flinke inhaalslag te maken is. Toch voert de gemeente Deventer momenteel een behoorlijk sociaal beleid, maar vooral voor mensen, die langdurig op bijstandniveau, of net daarboven moeten leven, kan nog veel worden verbeterd. Het is bekend, dat meerdere jaren leven op minimumniveau onherroepelijk tot sociale uitsluiting leidt.
FNV Lokaal Deventer vindt, dat tegenwerpingen, zoals van de overheid mag niet alles verwacht worden, mensen moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen, met kracht moeten worden weerlegd. Eigen verantwoordelijkheid is prima, maar deze verantwoordelijkheid moet men wel kunnen dragen, sterker nog, men moet in staat worden gesteld, eventueel met hulp, deze verantwoordelijkheid te nemen. Hier ligt ook een taak voor andere maatschappelijke organisaties uit het middenveld om hun specifieke verantwoordelijkheid te nemen de minima uit hun isolement te halen. Maar we kunnen niet om het feit heen, dat het primair de taak is van de lokale overheid, een schild voor de zwakkeren in de maatschappij te zijn.
FNV Lokaal Deventer verwoordt dit in een negental punten. Op heel veel punten zal de gemeente Deventer voorzieningen hebben getroffen, maar wij benadrukken niet voor niets op de continuïteit van toegepaste maatregels, daar we er zeker van zijn, dat mede door de op stapel staande bezuinigingen, de komende vier jaren, bestaande “verworven rechten” onder druk komen te staan.
Thema 01. Inkomens ondersteunende regelingen
01. Sociale en culturele participatie. Mensen met een minimum inkomen tot 120% van de
bijstandsnorm krijgen jaarlijks een bedrag voor deelname naar keuze aan sociale en/of culturele activiteiten. FNV Lokaal Deventer ziet deze groep graag uitgebreid met mensen in de schuldhulpverlening. Zij houden immers 90% van de bijstandsnorm ter besteding over.
02.Geen leenbijstand voor duurzame goederen voor mensen langer als 2 jaar in de bijstand
Mogelijkheid tot beroep op bijzondere bijstand uitbreiden.
03.Geld voor kosten onderwijs. Huishoudens met een inkomen tot 120% van de bijstands-
norm met kinderen op middelbaar onderwijs compenseren voor de extra kosten. Dit
kan gebeuren door per kind een toeslag te geven. Wij stellen voor de St. Leergeld
hiertoe middelen ter beschikking te stellen. Kosten, die gemaakt worden als reiskosten
naar een onderwijsinstelling in een andere plaats, worden nu niet vergoed. Wij stellen
een OC chipkaart voor MBO leerlingen voor.
04.Kwijtschelding gemeentelijke belasting, heffingen zuiveringslasten en waterschaps-
omslagen. Deze kwijtschelding zoveel mogelijk ambtelijk regelen. Daarnaast moet
ingezet worden op eenmalige verstrekking van gegevens.
05.Premie bij deeltijdarbeid. Bijstandsgerechtigden, die in deeltijd betaald werk ver-
richten een premie geven. Werk moet beloond worden.
06.Premie bij zorgarbeid. Bijstandsgerechtigden, die een medeburger (kind/zieke)
verzorgen en/of vrijwilligerswerk verrichten een “zorgpremie” geven.
07.Collectieve ziektekostenverzekering. Aanvullende verzekering, waarin de eigen bij-
drage is verwerkt en de gangbare kosten worden vergoed. Terugdringing bijzondere
bijstand. FNV Lokaal Deventer zal zich landelijk via de politieke kanalen inzetten
voor een inkomensafhankelijke ziektekostenpremie. Zij vreest, dat de zorgtoeslag
de komende jaren onder druk komt te staan.
08.Indien de betaaldata worden gewijzigd, dan recht op een overbruggingskrediet om extra
moeilijkheden te voorkomen. Dit overbruggingskrediet hoeft niet terugbetaald te
worden.
09.Vakantiegeld niet meerekenen bij schuldsanering. Bij schuldsanering moet het vakan-
tiegeld buiten beschouwing worden gelaten, zodat het vakantiegeld daarvoor gebruikt
kan worden, waarvoor het bedoeld is: even de dagelijkse zorgen doorbreken met enkele
dagen er tussen uit.
10. Langdurigheidstoeslag. Maakt deel uit van het gemeentelijke minima beleid. FNV
Lokaal Deventer streeft naar een refertetijd van 3 jaar en toegangkelijk voor alle
minima tot 120% van het bestaansminimum. Vermoedelijke kosten € 750.000. Dit zal
zeker gezien de komende bezuinigingen geen draagvlak vinden, maar er kan wel een
begin gemaakt worden met een staffeling. Hiervoor zijn voorstellen gedaan door de SP
en de St. Cliëntenraad Deventer.
Thema 2: Cliëntenparticipatie
Hoe bedrijf je politiek? Hoe krijg je als burger aandacht voor je belangen. Hoe worden de beslissingen uiteindelijk genomen? Door te kijken hoe de politiek werkt en op de juiste momenten daaraan een goede bijdrage te leveren.
01. Bij de inrichting van het UWV werkbedrijf Deventer is er tot heden geen aandacht
besteed aan cliëntenparticipatie v.w.b. de uitkeringsgerechtigden. De gemeente moet
haar invloed op het beleid en de uitvoering van het Werkbedrijf gebruiken ten gunste van de cliënten (cliëntenparticipatie).
02. FNV Lokaal Deventer pleit voor een meldpunt in de gemeente Deventer, waar
knelpunten gesignaleerd en gemeld kunnen worden. Er moet een onafhankelijke
instantie zijn waar uitkeringsgerechtigden hun (negatieve) ervaringen met de
uitvoering kunnen melden en waar die worden geregistreerd en geanalyseerd
teneinde de uitvoering van het beleid te verbeteren.
03. De medezeggenschap voor wat betreft de Wet Maatschappelijke Ondersteuning is in
de gemeente Deventer goed georganiseerd en gefaciliteerd. Mogelijkheden voor
deskundigheidsbevordering worden geboden. Het bemensen van diverse clusters van
de WMO-Adviesraad levert problemen op. Cliëntenparticipatie is nodig voor een
goed beleid. Wie kan meepraten en meedenken heeft invloed.
04. Medezeggenschap in het tot stand komen van kwalitatief sociaal beleid, minimabeleid,
reïntegratie, participatie en schuldhulpverlening is van essentieel belang geworden zowel voor de gemeente als voor de minima. Deze medezeggenschap moet behouden blijven om de belangen van kwetsbare burgers te behartigen. FNV Lokaal Deventer is
niet gelukkig met de huidige medezeggenschap WWB. Naar haar mening is er geen
evenredige vertegenwoordiging van de doelgroep. Een gemeente, die serieus werk
maakt van het armoedebeleid, ondersteunt cliëntenparticipatie en de inbreng van
belangenorganisaties. Hun ervaring en specifieke kennis dragen bij aan de formulering
van goed beleid.
Thema 3: Zorg en arbeid
01. FNV Lokaal Deventer pleit voor een vrije keuze voor alleenstaande ouders om zelf
voor hun kinderen te zorgen of zorg en arbeid te combineren. Onthef hen van de
volledige sollicitatieplicht. Artikel 107 van de wet WWB kan hiervoor ruimte
bieden. Hierin staat, dat de gemeente in specifieke gevallen bijstandsgerechtigden
(gedeeltelijk) mag ontheffen van sollicitatieplicht.
02. Tijdens opleidingtrajecten hebben uitkeringsgerechtigden recht op zorgverlof en
calamiteitenverlof. Het komt voor dat mensen een boete of strafkorting krijgen omdat ze vanwege zorgverplichtingen opleidingsdagen moeten verzuimen. Dergelijke strafkortingen voor zorgverplichtingen afschaffen.
03. Faciliteren van (ook) informele vormen van opvang als dat door de client gewenst
wordt. Kinderopvang wordt in het algemeen alleen vergoed bij erkende kinderdag-
verblijven. Zoek mogelijkheden om de oplossingen, die mensen zelf aandragen te
honoreren.
04. Naast de reguliere opvang van kinderen tot 12 jaar, extra aandacht besteden aan de
opvang van tieners. In samenwerking met buurthuizen, scholen en/of sportclubs kunnen plekken gecreëerd worden, waar tieners na schooltijd opgevangen kunnen worden, huiswerk maken, activiteiten kunnen doen.
Thema 4: Armoede en de effecten op kinderen.
01. Vergoeden van schoolkosten voor scholieren in het voortgezet onderwijs door
voldoen subjectsubsidie te verstrekken. De overheid/gemeente moet er voor zorgen dat kinderen en jongeren vrijheid in schoolkeuze hebben en dat de kosten die deze keuze met zich mee brengen, niet ten laste komen van het (te krappe) gezinsbudget van mensen met een laag inkomen.
02. De inkomsten van jongeren uit werk of studiebeurs dienen niet in mindering
gebracht te worden op de uitkering ouder(s). Het huishouden ontsnapt hierdoor
onmogelijk aan armoedeval. Ook de jongere zelf krijgt hierdoor onvoldoende kans
kans om boven de armoede uit te komen.
03. Computer – printer – internetaansluiting. FNV Lokaal pleit voor beschikbaarstelling
voor kinderen van ouders met een laag inkomen. Hierdoor ontstaat in een vroeg stadium de mogelijkheid vaardigheden aan te leren, toegang tot informatie.
04. Zorgen voor voldoende aanbod van sociale en culturele activiteiten voor kinderen,
met name in de vakantietijd. Kinderen van ouders met een laag inkomen hebben juist in deze tijd grote behoefte aan deze voorzieningen.
Thema 5: Sociale activering
Bij het stimuleren van maatschappelijke participatie dient respect het eerste uitgangspunt te zijn: respect voor de uitkeringsgerechtigde en diens talenten en daarmee respect voor de mensen, die hij/zij als participerend burger zal dienen.
FNV Lokaal Deventer richt zich op de hieronder vermelde standpunten in eerste instantie op de maatschappelijke participatie van uitkeringsgerechtigden.
01. Een brede visie ontwikkelen op sociale activering. Voor het beoordelen en
beïnvloeden van het beleid en de praktijk van sociale activering is het van belang, dat de gemeente op schrift stelt welke denkbeelden en doelstellingen ze heeft over sociale activering. Betrokkenheid van uitkeringsgerechtigden hierbij is van groot belang.
02. Mensen moeten er wijzer van worden, d.w.z. mensen die meedoen met projecten van
sociale activering moeten daar op de eerste plaats zelf iets concreet aan hebben. Ze moeten weer perspectief zien voor zichzelf.
03. Beleid ontwikkelen samen met de uitkeringsgerechtigden. Te vaak wordt beleid
ontwikkeld voor uitkeringsgerechtigden, zonder dat deze zelf erbij betrokken worden. De gemeente moet inspraak en medezeggenschap van uitkeringsgerechtigden ook op dit beleidsterrein stimuleren en er middelen voor beschikbaar stellen.
04. Meer mogelijkheden dan vrijwilligerswerk. Veelal wordt bij sociale activering
vooral gedacht aan vrijwilligerswerk. Dit past in de uitstroomoptie in projecten
rond sociale activering. Dit is o.i. een te beperkte kijk op zaken.
05. Indien het doen van vrijwilligerswerk het maximaal haalbare is, dan vrijstelling van
sollicitatieplicht.
06. Maatschappelijke nuttige taken ruimhartig stimuleren. Ook als zij niet in directe zin
bijdragen aan economische waarde.
Thema 6: Reïntegratie
FNV Lokaal Deventer zet zich in voor activering van mensen met een uitkering.
Het doel zich (opnieuw) in te kunnen zetten voor maatschappelijk nuttige taken blijft de belangrijkste uitdaging voor de komende jaren. Als hulpmiddel om mensen aan het werk te helpen schiet maatschappelijke activering echter tekort als niet gelijkertijd het volume van de werkgelegenheid in de gemeente Deventer toeneemt. Daarbij denken we toch vooral aan betaalde werkgelegenheid, omdat vrijwilligerswerk slechts een surrogaat blijft voor mensen, die nog een bestaan moeten opbouwen.
De gemeente zal daartoe, met medewerking van de DKW en MKB, voor een goed ondernemersklimaat moeten zorgen, teneinde een duurzame welvaartsgroei en daarmede groei in werkgelegenheid te scheppen. Dit zal uiteindelijk bijdragen aan welzijn, zingeving en geluk onder alle lagen van de bevolking.
01. Kwaliteitsbeleid ten gunste van mensen met een gesubsidieerde baan. Bij betaalde baan
of arbeidstraject moet er sprake zijn van continuïteit en perspectief. De gemeente moet zich inzetten om mensen, die gebruik maken van een gesubsidieerde baan terzijde te staan met ontplooiïngsmogelijkheden zoals scholing, detachering en deskundigheids- bevordering. Wij zullen ons derhalve in blijven zetten wildgroei in de reïntegratie-
bureau’s. Deze brengen in het algemeen veel kosten met zich mee en boeken naar
verhouding slechte resultaten.
02. De gemeente dient een beleid te ontwikkelen om de baanmobiliteit aan de onderkant
van de arbeidsmarkt te vergroten. Mensen kunnen een beroep doen op bv. een studiefonds om een door hen zelf uitgestippelde ontplooiïngsroute begaanbaar te maken.
03. Meer mogelijkheden voor kleine zelfstandigen (ZZP-ers). De gemeente moet
bevorderen, dat mensen met een eigen bedrijf kunnen beginnen. Zij kan daartoe
faciliteiten bieden.
04. De mogelijkheden, die de wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (REA) biedt
moet beter bekend gemaakt worden in het bedrijfsleven.
05. Werk moet lonen, er moet een kans bestaan om te ontsnappen aan armoede.
Een goede betaling is een praktische oplossing om armoedeval te voorkomen. Gestreefd dient te worden naar economisch gezien een volwaardig en zelfstandig leven. Vaak is additioneel werk in feite gewoon regulier werk. Derhalve is er een garantie nodig voor doorstroom naar regulier en duurzaam werk.
06. Arbeidstijden moeten afgestemd kunnen worden op de persoonlijke situatie van
mensen. Geldt bijvoorbeeld voor mensen met zorg voor kinderen en zieken.
Thema 7: Voorlichting en informatieverschaffing
Het is van wezenlijk belang, dat belanghebbenden door middel van voorlichting en informatieverschaffing kennis kunnen nemen van de bestaande voorzieningen en regelingen. Hierin dient de gemeente actief op te treden. Voorlichting en informatieverschaffing dienen een belangrijke functie te vervullen bij het goed en volledig benutten van bestaande voorzieningen.
01. Persoonlijke benadering. Veel doelgroepen van het beleid kunnen om wat voor redenen
dan ook, niet bereikt worden door een schriftelijke benadering. Men moet dan voor een persoonlijke benadering kiezen.
02. Netwerken benutten. Bestaande netwerken kunnen een belangrijke functie vervullen in
het verspreiden van informatie en het organiseren van voorlichting ten behoeve van leden van de doelgroepen van het beleid.
03. Afstemming. De voorlichting en informatieverschaffing dienen afgestemd te zijn op de
doelgroepen van het beleid. Het is aan te raden, dat de voorlichting en informatie verschaffing in verschillende vormen georganiseerd wordt door lokale media, folders, website etc. Deze manier vergroot de kans om de doelgroepen te bereiken.
04. Rol van de gemeente. Om het terugdringen van niet-gebruik voorzieningen kan de
de gemeente het voortouw nemen om structuur te brengen in de “hulp” organisaties en derhalve met professionele aansturing de doelgroep behulpzaam te zijn, niet alleen met formulieren, maar ook met voorlichting en informatie over rechten op bestaande regelingen en de administratie weer op orde brengen. Wij pleiten voor integraal werken door diverse organisaties rond de doelgroep.
Thema 8: Bejegening
Hoewel de indruk bestond, dat het met de bejegening de goede kant op ging, komen er het afgelopen jaar meer en meer klachten, dat de verbetering hierin achteruit holt. Wij vinden dat jammer. Goede bejegening veronderstelt een respectvolle manier van omgaan met cliënten.
Bejegening baseert zich op onderlinge respect en vertrouwen.
01. Goede bejegening als essentieel aspect van de uitvoering van gemeentelijk beleid.
Dwang en drang mogen niet de boventoon voeren in het sociaal beleid. Dienstverleners moeten niet tegenover de cliënt staan, maar naast de cliënt. Hiervoor is respect en invoelingsvermogen gewenst.
02. Vanuit de lokale politiek begint een goede bejegening met het accepteren en respecteren
van mensen zoals ze zijn en het omgaan met elkaar op een manier, waarbij bejegening als gedragscode wordt aanvaard. Dit begint dus bij een ieder van ons ongeacht het gedrag van een ander.
Stand punten FNV Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).
Naast zorg vraag gerichte vragen en standpunten welke hier genoemd als punten en speerpunten FNV- lokaal, naar aanleiding van de ter beschikking staand middelen van uit het landelijke WMO Budget welke verstrekt worden aan gemeenten,voor invulling van haar.
- Compensatieplicht t.a.v. haar WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning)
verplichtingen.
- Het is ons als Lokaalbeleid FNV een behoefte om te participeren binnen deze opzet van zowel de WWB (Wet werk en bijstand) als wel in de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) door deelneming in adviesraden, cliëntenraden en of andere participerende organen binnen het beleidskader van gemeenten.
- Gezien de landelijke en gemeentelijke ontwikkelingen t.a.v. de algemene zorg welke onder het landelijke WMO budget vallen, blijft ook daar voor het lokaalbeleid waakzaamheid en beïnvloeding geboden.
• Budgettering.
Gemeenten stellen: dat in de helft van de gemeenten, de uit algemeen middelen verkregen budgetten te klein, zijn voor een volledige uitvoering van haar WMO verplichtingen, zij leggen dan ook vaak uit eigen middelen bij.
- Oorzaken hierin zijn dat zij ook als hun budgetten op zijn hun
compensatieverplichtingen moeten blijven uitvoeren.
• Indicering.
Om voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in aanmerking te komen heeft de zorgvrager een indicatie nodig gemeenten zijn hier in principe zelf verantwoordelijk voor, maar kunnen het ook uit besteden. Wij vinden het wenselijk de rol van het indicatiekantoor terug te dringen.
- FNV- Lokaal vind het huisbezoek van essentieel belang daarnaast ziet zij het als wenselijk dat een dergelijke indicatie stelling objectief en klantvriendelijk verloopt, de essentie van het huisbezoek zit voor FNV- lokaal in het zichtbaar krijgen van de omgeving en leef omstandigheden van de zorgvrager.
• Eigen bijdrage.
- Het ontzien in de eigen bijdrage zou moeten beginnen op het niveau van 120% van het sociaal minimumloon, om te bereiken dat iedere zorgvrager bereikt wordt, wat niet altijd het geval is bij toewijzing uit de bijzondere bijstand of collectieve ziekteverzekeringen.
- FNV lokaal heeft dan ook eigenlijk de voorkeur voor helemaal geen eigen bijdrage te vragen aan mensen met laag inkomen.
• Aanbesteding huishoudelijk zorg.
- Gemeenten besteden meestal aan via de Europese Aanbestedingsprocedure, FNV lokaal vindt dat een dergelijk bestek aanleiding zou moet zijn voor goede arbeidsvoorwaarden en werk omstandigheden van werknemers in de zorg. Deze staan dan garant voor kwalitatieve zorg en ondersteuning voor WMO cliënten.
- FNV lokaal gaat er hierbij van uit dat zij( het Zeeuws model als leidend ziet) waarbij een fatsoenlijke tarief invulling bij de aanbesteding voor gemeenten hoort, dit kan dan de garantie inhouden om een onbeperkt aantal aanbieders toe te laten, cliënten kunnen dan op basis van kwaliteit kiezen bij onwillekeurig welk aanbieder.
- Ongeveer 50 procent van de gemeenten handhaaft het prijs- kwaliteitsmodel in plaats van de zorgkwaliteit primair te stellen door middel van goede invulling sociale vaardigheden en opleidingsniveaus voor werknemers in de huishoudelijke zorg,
• Aanvraag en toekenning van individuele WMO-voorzieningen.
- De behoefte aan zorgvoorzieningen creëert voor zorgvragers een afhankelijkheid van de gemeente.
- FNV-lokaal is van mening dat de gemeente er van alles aan moet doen om levertijden zo kort mogelijk te maken, door bijvoorbeeld mits mogelijk in samenspraak met cliënt,( eerst een tijdelijke voorziening) te treffen zodat de zorgaanvrager snel gebruik kunnen maken van een dergelijke voorziening.
• Aan besteding en uitvoering collectief vraagafhankelijk vervoer.
Naast en tijdens het opmaken en invullen van het aanbestedingsbestek is het FNV- lokaal een zorg dat kwaliteitscriteria w.b.t. de uitvoering van vervoerders hierin worden opgenomen.
- Naast de implementering van deze kwaliteitseisen in het aanbestedingsbestek is het van belang dat de gemeente controleert of de gecontracteerde vervoersaanbieder zich ook aan de afgesproken eisen houden.
- Veel reizigers zijn bang voor represailles van de vervoerder indien zij een klacht indienen, zij voelen zich erg afhankelijk van de vervoerder.
- Toch moeten ook derden, in plaats van de benadeelde een klacht kunnen indienen.
- FNV-lokaal vraagt rekening te houden met deze aandachtspunten in de klachten afhandeling en vraagt de gemeente dit op te nemen in hun brochures.
- Aandacht voormensen die ondersteunende begeleiding nodig hebben.
Sinds 1 januari 2009kunnen mensen met een lichte beperking geen beroep meer doen op de ondersteuning van uit de AWBZ, maar mogelijk wel via de WMO in aanmerking komen.
De gemeente heeft dus een belangrijke taak om te zorgen dat deze mensen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben
- De meeste gemeenten hebben of zijn begonnen met eigen specifiek beleid hiervoor te ontwikkelen, de rol van de politiek is hier in navenant. Gemeenten zullen fors moeten bezuinigen , het zou ernstig en wrang zijn om deze bezuiniging af te wentelen op de zwakste groepen door extreme bezuinigingen en het bemoeilijken van de toegang tot de bijstand.
- FNV-lokaal vind het juist nu de taak van de politiek om ruimhartig sociaal beleid te voeren, daarbij hoort ook een langdurigheidtoeslag voor iedereen, die drie jaar moet rondkomen van maximaal 120% van het sociaal minimum.
- FNV-lokaal vind dat de gemeente meer zou moeten investeren in diegenen die moeilijk de arbeidsmarkt bereiken zoals ZZPérs jongeren en ouderen. Zij dient een ieder die de bijstand verlaat zeker nog een jaar moeten volgen om terugval te vermijden, zodat mensen niet tussen wal en schip dreigen te vallen.
- Ze zou bijvoorbeeld moeten onderzoeken waar afhakers verblijven en hoe zit het met de jongeren of de niet melders of de voortijdige schoolverlaters.
- De gemeente kan en moet volgens FNV-lokaal een veel actievere rol spelen in bevordering van Decent Work( fatsoenlijk werk) door het stellen bij opdrachtgevers van betere sociale voorwaarden en daarmee onderbetaling en onveilig werken te voorkomen.
EN TENSLOTTE….
Voor een goed sociaal beleid moet draagvlak zijn onder de burgers van Deventer. Juist daarom is het te betreuren, dat zich bij instellingen, die wij met zijn allen betalen excessen voordoen op het gebied van beloning. Dit soort beloningen valt niet uit te leggen aan mensen, die maar zeer weinig koopkracht erbij krijgen, laat staan aan de mensen, met of zonder uitkering, die het water tot aan de lippen staat. De gemeente dient daarom haar invloed aan te wenden bij door publiek gefinancierde instellingen aan te dringen op reële beloningen.
Feit is, dat het steeds meer de taak van de gemeentelijke overheid wordt, een schild voor de zwakken te zijn en om minima uit hun isolement te halen. Kleinschalig van mens tot mens.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten